header themas

Auteur(s) Falk, D., Keuchenius, F. D., Saaltink, H.
Jaar 1974
Uitgever Wolters-Noordhoff

Men gaat er steeds meer van uit, dat de natuurwetenschappen niet als resultaat van onderzoek moeten worden onderwezen, maar dat het proces van onderzoeken in het onderwijs centraal moet staan. Waarnemingen van Tinbergen aan onderzoeksgedrag van zeer jonge kinderen tonen aan, dat  onderzoeksvaardigheden een basisgedrag van de (jonge) mens betreffen. In dit boek geven de auteurs aan dit uitgangspunt concrete vorm voor het secundair en tertiair onderwijs in de biologie. Niet de biologische leerstof staat centraal, maar de leerling, resp. de student en de wijze waarop deze informatie verwerft en ontdekkingen doet die nieuw voor hem zijn. Hiernaast wordt aandacht gegeven o.a. aan de interaktie, het doelstellingendenken en evaluatievormen. Het boek is geschreven vanuit de behoefte aan een bruikbaar hand-en werkboek voor de lerarenopleiding, maar het is evenzeer bedoeld voor collega's die in de onderwijspraktijk werkzaam zijn op secundair en tertiair niveau.

 

Plaats van uitgave Groningen
Licentievorm Niet openbaar
Auteursrechten Beschermd
Pagina's 264
Taal
Doelgroepen HBO, Universitair Onderwijs
Inhoud van NME milieu, natuur
Pedagogiek/didactiek ontdekkend leren, professionalisering (kwaliteit), werkvormen
Documenttype boek
Externe link Website bezoeken
Externe link 2 Website bezoeken
Beschikbaar in bibliotheek Heimans & Thijsse Stichting - Plantage Middenlaan 2C - 1018 DD Amsterdam - www.heimansenthijssestichting.nl
Bronnen uit onze kennisbank De bioloog als leraar 2: biologieonderwijs en cognitieve ontwikkeling