De Whole School Approach voor duurzame ontwikkeling is een raamwerk dat scholen ondersteunt om onderwijs voor een duurzame toekomst vorm te geven, in samenspraak met alle belanghebbenden en geïnteresseerden in en rond de school. De WSA helpt om duurzaamheidsvraagstukken structureel en in samenhang in de schoolorganisatie te integreren.
De WSA gebruikt een bloem als beeld. De bloembladen zijn de domeinen waarop verandering plaatsvindt. Het hart van de bloem is de visie van de school op onderwijs in de context van de 21e eeuw. Dit is de plek waar alle bloembladen met elkaar verbonden worden. De context van de WSA zijn de 17 Sustainable Development Goals.
In dit basisdocument beschrijven we de vijf bloembladen en het hart van de bloem aan de hand van startvragen die het gesprek tussen alle betrokkenen op gang kunnen brengen, waarbij we beginnen bij het hart. Dit zijn de vragen die ook in de afbeelding te vinden zijn. Bij iedere startvraag onderscheiden we een aantal deelvragen en trefwoorden die het gesprek verder kunnen helpen.
Whole School Approach voor duurzame ontwikkeling
- Auteur(s) Coonen, F., Goes, J.W., Hamer, A. de, Vries, G. de, Steijns, J., Vanderveen, A., Remmerswaal, A., Swart, H.
- Organisatie Leren voor Morgen
- Jaar 2021
- Uitgever Leren voor Morgen
- Plaats van uitgave S.l.
- Taal
- Doelgroepen Onderwijs
- Inhoud van NME duurzaamheid (duurzame ontwikkeling), whole school approach (WSA)
- Documenttype boek
- Uploaden document (openbaar) Download document
- Externe link https://wholeschoolapproach.lerenvoormorgen.org/#wsa