header themas

Auteur(s) Katwijk, L. van, Drenth, R., IJdema, H. , Wiel, C. van der.
Organisatie Stichting Veldwerk Nederland
Jaar 2000
Uitgever Stichting Veldwerk Nederland

Een model vormt een weergave van de werkelijkheid. Sommige modellen vormen een ideaalbeeld van de werkelijkheid, andere een bepaalde invalshoek op de werkelijkheid. Bij modellen spelen theoretische factoren altijd een rol. De waarde van een model blijkt als het in de praktijk getoetst wordt. In het rapport "Kiezen en delen. In dialoog op weg naar educatiedoeltypen NME" (1996) beschrijft Marjan Margadant een didactisch model voor de programmering van NME. Met behulp van educatiedoeltypen kunnen NME-medewerkers en docenten op exemplarische wijze komen tot een beargumenteerde prioritering van leerdoelen, een weloverwogen keuze van leerinhouden en didactische werkvormen, plus een omschrijving van de gewenste niveaus van kennis en kunde bij verschillende doelgroepen.

Het model is tot stand gekomen door een analyse van Nederlandse teksten, waarin auteurs zich duidelijk uitspreken over leerdoelen van NME aangevuld met gesprekken met de schrijvers van deze teksten en interviews met mensen uit de praktijk van de NME. Het model zelf was nog niet getoetst aan de praktijk. Op het veldstudiecentrum in Orvelte wordt al gedurende langere tijd gewerkt met diverse groepen en NME-programma's. De accommodatie en omgeving lenen zich ook uitstekend voor het ontwikkelen en uitvoeren van NME-programma's. In het project "Veldwerkop NME-centra" is het programmeringsmodel van Margadant toegepast op veldwerk weken voor groepen uit de basisvorming.

Plaats van uitgave Orvelte
Pagina's 130
Taal
Doelgroepen HBO, Universitair Onderwijs, NME-werkers
Inhoud van NME natuurbescherming
Pedagogiek/didactiek veldwerk
Educatieve voorzieningen veldstudiecentra
Documenttype onderzoek
Uploaden document (openbaar) Download document