School in Bos, het buitencentrum van de Gemeente Den Haag, organiseert al meer dan veertig jaar natuurwerkweken voor kinderen van groep 7 en 8 van ruim honderd Haagse basisscholen. Sinds 1974 hebben ongeveer 80.000 kinderen een natuurwerkweek beleefd op het buitencentrum in Wilhelminaoord, Drenthe. De kern van het programma bestaat uit de hoofdthema’s veldbiologie, prehistorie en landschappen en is sinds de oprichting van het buitencentrum in grote lijnen hetzelfde gebleven. Om meer inzicht te krijgen in de invloed van de natuurwerkweek op de deelnemers, op zowel de korte als de lange termijn, heeft de Stichting Vrienden van School in Bos een onderzoek aangevraagd bij de Wetenschapswinkel van Wageningen University & Research. Het onderzoek bestaat uit twee delen. 1. In het onderzoek op de korte termijn is nagegaan wat de invloed van de natuurwerkweek is op houding, gedrag en kennis van de basisschoolleerlingen, de huidige deelnemers, op het gebied van natuur en milieu. 2. In het onderzoek op de lange termijn is onderzocht wat de invloed van de natuurwerkweek is op natuurverbondenheid en verantwoordelijkheid voor natuur en milieu van oud-deelnemers. Op grond van beide onderdelen van het onderzoek kunnen we vaststellen dat er een hoge waardering is voor de natuurwerkweek. Bij beide komen bovendien verschillende effecten van School in Bos naar voren wat er mogelijk op wijst dat de week voor verschillende kinderen op een verschillende manier doorwerkt. Uit de voormeting blijkt dat de kinderen al veel buiten spelen en regelmatig natuurgebieden bezoeken. Een relevante vraag is daarmee wat het effect van de schoolwerkweek is op specifieke kinderen die weinig kans hebben om in hun dagelijks leven natuurervaringen op te doen. In toekomstig onderzoek is het ook interessant om aandacht te besteden aan de spontaan genoemde effecten van School in Bos.
School in bos, een ervaring voor het leven? : invloed van de natuurwerkweek in Wilhelminaoord op de korte en lange termijn
- Auteur(s) Remmerswaal, A.H.; Langers, F.; Boer, T.A. de; Steenbergen, R.;
- Organisatie Stichting Vrienden van School in Bos
- Jaar 2017
- Uitgever Wageningen University & Research
- Plaats van uitgave Wageningen
- Pagina's 107
- Doelgroepen Basisonderwijs (PO)
- Inhoud van NME biologieonderwijs
- Pedagogiek/didactiek ontdekkend leren, veldwerk
- Educatieve voorzieningen veldstudiecentra
- Documenttype onderzoek
- Uploaden document (openbaar) Download document