Voor u ligt een eerste probleemverkenning op het terrein van de, zeer diverse, activiteiten die onder de verzamelnaam natuur en milieueducatie worden ontplooid. Een probleemverkenning is een instrument waarvan het Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs (SVO) gebruik maakt bij het ontwikkelen van een onderzoeksprogramma op een bepaald gebied. Onder een probleemverkenning verstaat de SVO: " ...een onafhankelijke studie waarbij het er om gaat met behulp van doel-middel analyses, literatuurstudies, reconstructies van ingrepen en interviews met toonaangevende actoren, inzicht te verkrijgen in de (handelings) problemen waarmee potentiële SVO clienten (zullen) worden geconfronteerd". De invalshoek die probleemverkenners kiezen kan verschillen, al naar gelang de stand van zaken op het betreffende gebied. Het resultaat van een probleemverkenning is een werkdocument ten dienste van degenen die een onderzoeksprogramma opstellen, vaststellen of goedkeuren.
Natuur- en milieueducatie in het onderwijs
- Auteur(s) Akker, J. J.H. van den, Kuiper, W.A.J.M.
- Organisatie Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs S.V.O
- Jaar 1987
- Uitgever Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs S.V.O
- Plaats van uitgave Den Haag
- Pagina's 80
- Taal
- Doelgroepen HBO, Universitair Onderwijs, NME-werkers
- Inhoud van NME milieu, natuur, natuurbeleving
- Educatieve voorzieningen informatievoorziening , maatschappelijke verankering, overheden/overheidsbeleid
- Documenttype onderzoek
- Uploaden document (openbaar) Download document