‘Ik speel liever binnen, daar zitten de stopcontacten,’ zegt een jongen uit groep zes. Een jongere kan u eerder wat vertellen over de regenwouden in het Amazonegebied dan over de laatste keer dat hij op ontdekking het bos in ging of in het gras luisterde naar de wind. Nooit zaten zo veel kinderen binnen, vaak achter een tv- of computerscherm. Richard Louv brengt dit opgroeien zonder natuur in verband met de verontrustende toename van overgewicht, concentratiestoornissen en depressies bij kinderen. Het laatste kind in het bos is in de Verenigde Staten een bestseller. Het boek gaf aanleiding tot een nationale dialoog. Louv brengt als eerste recent onderzoek in kaart dat laat zien dat direct contact met de natuur van wezenlijk belang is voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van kinderen. Louv slaat niet alleen alarm, hij vertelt ook hoe we de verbroken relatie met de natuur kunnen herstellen.
Het laatste kind in het bos: hoe we onze kinderen weer in contact brengen met de natuur
- Auteur(s) Louv, R.
- Jaar 2007
- Uitgever Jan van Arkel
- Plaats van uitgave Utrecht
- Pagina's 383
- Taal
- Doelgroepen Kinderen, Volwassenen
- Inhoud van NME natuur, natuurbeleving
- Pedagogiek/didactiek waarden (-vorming, ethiek)
- Educatieve voorzieningen schooltuinen
- Documenttype boek
- Externe link http://www.worldcat.org/oclc/207687630
- Externe link 2 https://www.greeni.nl/iguana/www.main.cls?surl=greenisearch#RecordId=2.111555
- Beschikbaar in bibliotheek Bibliotheek van het Knooppunt Natuur en Buitenleven, studiecentrum voor de leefomgeving te Apeldoorn - www.aardbalans.nl