header themas

Auteur(s) Margadant - Van Arcken, M., Kempen, M. van
Jaar 1990
Uitgever SDU


Naar aanleiding van onderzoek naar de leefwereldbegrippen van kinderen met betrekking tot natuur en natuurbeleving en de verhouding van deze begrippen tot de leerplanbegrippen van NME programma's. Er wordt aandacht geschonken aan de manier waarop kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar de levende en niet-levende natuur benaderen. Hun denkwijze is vooral gericht op concreet praktisch of nuttig gebruik van nieuwe informatie en er is gebleken dat kinderen in deze leeftijdscategorie de oorzaak-gevolg-relatie nog niet beheersen waardoor ze een monohypothetische benadering toepassen bij het oplossen van vraagstellingen. Wel zijn ze in staat om begrippen met betrekking tot de natuur te ordenen. Er wordt in dit onderzoek onderscheid gemaakt tussen de cognitief verbale betekenisverlening, oftewel de begrippen die kinderen hanteren, en de geleefde betekenisverlening, waaruit de impliciete waarde die kinderen aan de natuur toekennen tot uitdrukking komt. Voor kinderen geldt 'groene natuur', zoals bomen, planten en bos, als prototype voor het begrip natuur, net als andere biotische factoren. Wat betreft de a-biotische natuur wijst het onderzoek uit dat er nog grote verwarring bestaat. Het begrip 'landschap' roept bij kinderen vooral arcadische en idyllische natuurbeelden op. De geleefde betekenisverlening komt vooral tot uitdrukking tijdens buitenlessen en in de opstellen van de kinderen die ze voor dit onderzoek hebben geschreven. Het onderzoek heeft aangetoond dat 'uitnodigende natuur' de belangrijkste en overkoepelende waarde is voor kinderen in de betreffende leeftijdscategorie. Dit onderzoek toont aan dat de grotere verbanden of onderlinge samenhang in ecologische systemen, één van de belangrijkste doelstellingen van natuur- en milieueducatie, het begripsvermogen van 8 tot 12 jarigen te boven gaat. Natuurbeleving wordt naar voren geschoven als basis voor het latere leren over natuur en milieu. Volgens de onderzoekers kunnen kinderen een heleboel ook wel begrijpen en op deze (vooral) impliciete manier hun ervarings- en begripshorizon verruimen.

 

Plaats van uitgave Den Haag
Licentievorm Open access/full-text beschikbaar
Pagina's 194
Taal
Doelgroepen Basisonderwijs (PO)
Inhoud van NME biologieonderwijs, (groene) schoolomgeving/schoolpleinen, natuur, natuurbeleving
Documenttype onderzoek
Externe link Website bezoeken
Externe link 2 Website bezoeken
Beschikbaar in bibliotheek Heimans & Thijsse Stichting - Plantage Middenlaan 2C - 1018 DD Amsterdam - www.heimansenthijssestichting.nl, Bibliotheek van het Knooppunt Natuur en Buitenleven, studiecentrum voor de leefomgeving te Apeldoorn - www.aardbalans.nl