header themas

Auteur(s) Remmers, Ton
Organisatie Stichting Leerplanontwikkeling (SLO)
Jaar 2007
Uitgever Stichting Leerplanontwikkeling (SLO)

Duurzame ontwikkeling raakt zowel de wereld van nu als de wereld van later. Duurzame ontwikkeling begint bij de kinderen. Zij hebben een plek en een rol in de huidige wereld en zijn de dragers van de wereld van later. Onderwijs is een belangrijke omgeving om kinderen zich bewust te laten worden van duurzaamheidsvraagstukken. Een kernleerplan geeft de kern weer van wat leerlingen aan het eind van hun opleiding minimaal moeten kunnen en kennen over een thema, in dit geval Duurzame Ontwikkeling. Dit kernleerplan beoogt: 1) de essentie te beschrijven van Leren voor Duurzame Ontwikkeling; 2) een inspirerend richtinggevend kader te zijn voor schoolleiding, leerkrachten en schrijvers van educatief materiaal; 3) te werken als eye-opener en schoolleiding, leerkrachten en schrijvers te motiveren (aspecten van) duurzame ontwikkeling in de praktijk toe te passen; 4) commitment te creëren bij leerkrachten en schrijvers van educatief materiaal voor duurzame ontwikkeling in de onderwijspraktijk; 5) een toetsingskader aan te reiken voor de kwaliteit en de inhoud van Leren voor Duurzame Ontwikkeling.

Plaats van uitgave Enschede
Pagina's 85
Taal
Doelgroepen Basisonderwijs (PO), Voortgezet onderwijs (VO), Volwassenen
Inhoud van NME duurzaamheid (duurzame ontwikkeling), ecologische basisvorming
Pedagogiek/didactiek gedrag (handelingsgericht), leerlijnen, werkvormen
Educatieve voorzieningen maatschappelijke verankering, overheden/overheidsbeleid
Documenttype advies
Uploaden document (openbaar) Download document