Duurzame ontwikkeling raakt zowel de wereld van nu als de wereld van later. Duurzame ontwikkeling begint bij de kinderen. Zij hebben een plek en een rol in de huidige wereld en zijn de dragers van de wereld van later. Onderwijs is een belangrijke omgeving om kinderen zich bewust te laten worden van duurzaamheidsvraagstukken. Een kernleerplan geeft de kern weer van wat leerlingen aan het eind van hun opleiding minimaal moeten kunnen en kennen over een thema, in dit geval Duurzame Ontwikkeling. Dit kernleerplan beoogt: 1) de essentie te beschrijven van Leren voor Duurzame Ontwikkeling; 2) een inspirerend richtinggevend kader te zijn voor schoolleiding, leerkrachten en schrijvers van educatief materiaal; 3) te werken als eye-opener en schoolleiding, leerkrachten en schrijvers te motiveren (aspecten van) duurzame ontwikkeling in de praktijk toe te passen; 4) commitment te creëren bij leerkrachten en schrijvers van educatief materiaal voor duurzame ontwikkeling in de onderwijspraktijk; 5) een toetsingskader aan te reiken voor de kwaliteit en de inhoud van Leren voor Duurzame Ontwikkeling.
Duurzame ontwikkeling is leren vooruitzien : kernleerplan Leren voor Duurzame Ontwikkeling : funderend onderwijs 4 - 16 jaar
- Auteur(s) Remmers, Ton
- Organisatie Stichting Leerplanontwikkeling (SLO)
- Jaar 2007
- Uitgever Stichting Leerplanontwikkeling (SLO)
- Plaats van uitgave Enschede
- Pagina's 85
- Taal
- Doelgroepen Basisonderwijs (PO), Voortgezet onderwijs (VO), Volwassenen
- Inhoud van NME duurzaamheid (duurzame ontwikkeling), ecologische basisvorming
- Pedagogiek/didactiek gedrag (handelingsgericht), leerlijnen, werkvormen
- Educatieve voorzieningen maatschappelijke verankering, overheden/overheidsbeleid
- Documenttype advies
- Uploaden document (openbaar) Download document