Onderwijs heeft zich de afgelopen decennia vooral gericht op het inleiden in en voorbereiden op de wereld. Vooral een wereld waarin het vinden van werk, bijdragen aan de economie, het vergaren van een goed inkomen en het ontwikkelen van kwaliteiten als zelfredzaamheid, weerbaarheid en het liefst ook nog een vleugje nieuwsgierigheid, ondernemerschap en de motivatie om een leven lang te leren van belang zijn. Vandaag is de vraag niet langer ‘Wat vraagt de economie van onderwijs?’ maar ‘Wat vraagt de aarde van ons onderwijs?’ Wat is de pedagogische opdracht van ons onderwijs in wat wetenschappers het antropoceen noemen. In het schooljaar 2021-2022 heeft de schoolleiderskenniskring ‘Duurzame ontwikkeling in het primair onderwijs’ samengewerkt aan ontsluiting van kennis over het thema Duurzame ontwikkeling in het primair onderwijs en presenteren zij een toekomst- en ontwikkelingsgericht perspectief. In dit boekje wordt een overzicht gegeven van wat een schoolleider moet weten over duurzame ontwikkeling en waar de schoolleider zich op kan richten. Dit wordt gedaan aan de hand van het model van de Whole School Approach. De basisvragen van dit werk zijn: Hoe kan het primair onderwijs leerlingen toerusten om bij te dragen aan duurzame ontwikkeling? En wat heeft een basisschool nodig om hier planmatig aan te kunnen werken?
Duurzame ontwikkeling in het primair onderwijs : een toekomst- en ontwikkelingsgericht perspectief
- Auteur(s) Frijters, Stan
- Organisatie Kenniskring Duurzame ontwikkeling in het primair onderwijs
- Jaar 2023
- Uitgever Schoolleidersregister PO
- Plaats van uitgave Utrecht
- Pagina's 132
- Taal
- Doelgroepen Onderwijs, Basisonderwijs (PO)
- Inhoud van NME duurzaamheid (duurzame ontwikkeling), whole school approach (WSA)
- Pedagogiek/didactiek professionalisering (kwaliteit), systeemdenken
- Documenttype boek
- Uploaden document (openbaar) Download document
- Externe link https://www.schoolleidersregisterpo.nl/kennisbasis/documenten/publicaties/2023/06/29/boek-duurzame-ontwikkeling