header themas

Auteur(s) Doornbos, K., Elst, A. van
Organisatie Stoas Hogeschool Dronten
Jaar 2006
Uitgever Karina Doornbos en Annemieke van Elst

Dit meetinstrument is ontwikkeld in het kader van een afstudeeronderzoek aan Stoas Hogeschool te Dronten. Dit onderzoek is gestart in september 2005. Na het afronden van de studie in Educatie en kennismanagement groene sector (zomer van 2006), is dit project op vrijwillige basis vervolgd. 
Dit meetinstrument is hoofdzakelijk bestemd voor educatoren die lid zijn van de Educatie Contact Groep (ECG) en personen die geïnteresseerd zijn in de kwaliteitswaarborging van educatiebeleid.

 Voor het opstellen van de criteria zijn richtlijnen gebruikt uit de educatieve nota, de EAZA en BIAZA education standards, EAZA accreditation standards, WZACS World Zoo and Aquarium  Conservation Strategy (hoofdstuk 5) en ARAZPA education policy. Het meetinstrument is aangepast naar aanleiding van feedback van de ECG leden op de bovenstaande richtlijnen. Het is een document met concrete richtlijnen om te werken aan dierentuin educatiebeleid op individueel of overkoepelend niveau. Dit meetinstrument maakt het mogelijk om inzicht te krijgen in de huidige en gewenste situatie ten opzichte van educatiebeleid. Zo kan een beeld gevormd worden van de individuele en/of de collectieve wensen en behoeften om de kwaliteit van educatie te optimaliseren. De overkoepelende organisaties kunnen deze resultaten gebruiken om bijvoorbeeld gezamenlijke cursussen op te stellen, de samenwerking tussen de parken te bevorderen door "good practises" te delen, of om hun eigen positie in de branche te versterken. 

Plaats van uitgave Dronten
Auteursrechten ja
Pagina's 56
Taal
Doelgroepen HBO, Universitair Onderwijs, NME-werkers
Pedagogiek/didactiek professionalisering (kwaliteit)
Educatieve voorzieningen dierentuinen, informatievoorziening
Documenttype scriptie