Deze eindevaluatie is het resultaat van het vierjarige Programma Leren voor Duurzaamheid, dat in de jaren 2000 tot en met 2003 is uitgevoerd. In dit programma hebben de twaalf provincies, gemeenten, waterschappen en het rijk (ministeries LNV, VROM, OCW en Buitenlandse Zaken) met elkaar samengewerkt om leerprocessen (verder) te ontwikkelen en te stimuleren, die een bijdrage leveren aan een duurzame samenleving. Aan het Programma Leren voor Duurzaamheid lag de wens ten grondslag om gemeenschappelijke leerprocessen te organiseren om burgers, maatschappelijke organisaties en overheden in staat te stellen en te stimuleren om hun eigen aandeel in een duurzame ontwikkeling te nemen. De projecten gingen over verschillende thema’s, zoals omgevingskwaliteit, water, consumentengedrag en consumeren, wonen, ondernemen, arbeid en vitale stad.
De evaluatie begint met een beknopte samenvatting van het programma en de belangrijkste resultaten. Vervolgens worden het doel, de aanpak en de organisatie van het programma besproken, waarna de algemene lijnen van de ‘oogst van het programma’ worden geschetst. Daarna komen de ontwikkelingen die het programma tijdens de uitvoering heeft doorgemaakt aan de orden. Het maakt onder andere inzichtelijk welke ervaringen, knelpunten tijdens de uitvoering naar voren kwamen en tot welke bijsturing en nadere accenten in het programma dit heeft geleid. Tevens komt de vraag aan de orde of de in het programma gestelde doelen gehaald zijn. Deze doelen zijn zowel op provinciaal als landelijk niveau geformuleerd. Tot slot worden de belangrijkste lessen en aandachtspunten uit dit programma voor het vervolgprogramma op een rij gezet.