Uitgever Werkgroep namens 8 instellingen

Indicatief meerjarenplan om NME systematisch in het onderwijs in te voeren opgesteld door onderwijsverzorgers en natuur- en milieu-organisaties die de handen hebben ineengeslagen. Het betreft SLO, CITO, LPC, SVO, Universiteit Utrecht, SME en IVN. 

Er moet hoognodig iets veranderen aan de wijze waarop we met natuur en milieu omgaan. We moeten naar een duurzame ontwikkeling. Ook generaties na ons hebben rechten zoals wij die hebben. Als we iets willen veranderen aan de manier waarop we met natuur en milieu omgaan, zullen we moeten weten hoe deze problemen ontstaan. En hoe we de schade kunnen herstellen en nieuwe problemen kunnen voorkomen. We zullen dat moeten leren, op school en daarbuiten. De trendbreuk in het denken over natuur en milieu heeft ook een uitwerking in het onderwijs. Om die reden hebben onderwijsverzorgingsinstellingen, universiteiten en particuliere natuur- en milieu-organisaties de handen ineen geslagen. Gezamenlijk hebben zij plannen uitgewerkt om natuur- en milieu-educatie in het onderwijs te integreren.

Zij willen er voor zorgen dat in het jaar 2000 natuur- en milieu-educatie in alle Nederlandse scholen is ingevoerd. Daarbij gaat het zowel om het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en wellicht ook het beroepsonderwijs. Zij zullen er zorg voor dragen dat scholen en leerkrachten in staat gesteld worden om natuur- en milieu-educatie in hun onderwijs op te nemen. Leerboeken zullen moeten worden bijgesteld, leerkrachten zullen moeten worden bijgeschoold en eventueel zullen ook examenprogramma's moeten worden aangepast. Een succesvolle invoering van natuur- en milieu-educatie is alleen mogelijk met steun van de belangrijkste betrokken ministeries. Niet alleen door middelen beschikbaar te stellen. Het zal even goed nodig zijn om hier en daar de regelgeving aan te passen.

De hier gepresenteerde plannen kunnen alleen gerealiseerd worden als alle beschikbare deskundigheid bijeen kan worden gebracht. En als gezamenlijk en gecoördineerd wordt gewerkt, als alle inspanningen op het zelfde resultaat zijn gericht. 

Documenttype rapport
Pagina's 58
Documenttype advies
Uploaden document (openbaar) Download document